چاپگر جوهر افشان چیست؟

ارائه محتوا و اخبار روز اینترنت و فناوری

چاپگر جوهر افشان چیست؟

۱,۵۷۶ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر


اگر در حال خرید چاپگر بوده اید، سوال اصلی که فروشنده می پرسد این است که آیا چاپگر لیزری می خواهید یا یک چاپگر جوهر افشان؟ در مقاله های قبلی در مورد پرینترهای لیزری صحبت کردیم، حالا می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چاپگر جوهرافشان چیست تا بتوانیم بیشتر بخریم.

چاپگرهای جوهرافشان آوافرهنگ از اواسط دهه 1980 وارد بازار شدند و از آن زمان چاپگرهای جوهرافشان همگام با پیشرفت‌ها و تغییرات تکنولوژیک بوده‌اند. چاپگرهای جوهرافشان به دلیل سهولت استفاده و هزینه کم در بازار تجهیزات اداری بسیار محبوب هستند. چاپگرهای جوهرافشان بسته به نوع عملکردی که انجام می دهند به دو دسته تک منظوره و چند منظوره تقسیم می شوند. با پرینترهای چند منظوره، دستگاه علاوه بر چاپ، می تواند فکس، کپی و اسکن را نیز انجام دهد.

یک چاپگر جوهر افشان معمولی می تواند با حداقل وضوح 300 نقطه در اینچ چاپ کند. برخی از مدل های چاپگر جوهرافشان کپی های رنگی را با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ می کنند.

انواع پرینترهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهرافشان بسته به نوع عملکردی که انجام می دهند به دو دسته خانگی (اداری) و صنعتی تقسیم می شوند. در مدل های خانگی که در این مقاله توضیح داده شد، قلم و کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما با چاپگرهای جوهرافشان صنعتی، هد ثابت می شود و کاغذ حرکت می کند.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند

چاپگر جوهر افشان چاپگری است که قطرات (ذرات) بسیار کوچکی از جوهر را روی کاغذ پخش می کند تا تصویری ایجاد کند که در واقع جوهر را اسپری می کند. در ادامه در مورد نحوه کار پرینترهای جوهر افشان صحبت خواهیم کرد، این چاپگرها ذرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند تا تصاویر را با اسپری چاپ کنند.

ویژگی های قابل مشاهده در خروجی چاپگر جوهر افشان

دقت بالا

نقاط کوچک (اشکال) به طوری که ضخامت قطر این نقاط بین 50 تا 60 میکرون باشد.

ترکیب نقاط رنگ های مختلف برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا

قطعات پرینتر جوهرافشان

یکی از تفاوت های پرینترهای جوهر افشان و لیزری، قطعات به کار رفته در آنهاست. صدها قطعه در چاپگرهای جوهرافشان وجود دارد که با هم کار می کنند و میلیون ها قطره میکروسکوپی را روی کاغذ می گذارند. در زیر اجزای یک چاپگر جوهر افشان را ارائه خواهیم کرد.

سر چاپگر

در چاپگر جوهرافشان، هد مغز چاپگر در نظر گرفته می شود و یکی از مهم ترین قطعات آن است. فرآیند پاشیدن قطرات ریز جوهر روی کاغذ توسط این قطعه انجام می شود. معمولاً این کار توسط نازل های کوچک در بالای چاپگر انجام می شود. همانطور که کاغذ زیر سر چاپگر حرکت می کند، دستگاه هد نیز حرکت می کند و این سوزن های کوچک که به نام جت نیز شناخته می شوند، جوهر را روی صفحه می پاشند.

کارتریج

با توجه به عملکرد چاپگرها، کارتریج ها به جوهر و لیزر تقسیم می شوند. کارتریج مورد استفاده در پرینترهای جوهر افشان، کارتریج جوهر نامیده می شود و مایع است. این کارتریج با توجه به ژانر خود به دو دسته رنگی و پیگمنت تقسیم می شود.

این جوهر برای چاپ و ثابت شدن روی کاغذ نیاز به حرارت ندارد و به سرعت خشک می شود. کارتریج های جوهر افشان معمولا در بسته بندی های سه رنگ متشکل از قرمز، زرد و آبی با جوهر مشکی عرضه می شوند. چاپگرهای جوهرافشان باید این مجموعه سه رنگ را با مشکی برای چاپ رنگی ترکیب کنند. فرآیند اختلاط کارتریج های جوهر با یکدیگر فرآیندی طولانی است و به همین دلیل سرعت چاپ در چاپگرهای جوهر افشان بسیار کند است.

بسیاری از کاربران پرینترهای جوهرافشان بر این باورند که پر کردن مجدد کارتریج در این چاپگرها غیرممکن است. این تصور اشتباهی است. کارتریج ها را نیز می توان دوباره پر کرد، اما کارشناسان به دلیل نحوه پر کردن آن ها این کار را توصیه نمی کنند. این به این دلیل است که هنگام پر کردن مجدد کارتریج جوهر، یک متخصص باید از سرنگ و سوزن برای سوراخ کردن بدنه کارتریج و سپس وارد کردن آن به چاپگر استفاده کند. سوراخ هایی در محفظه وجود دارد که می تواند باعث نشت جوهر از کارتریج به چاپگر شود. اگر جوهر از چاپگر نشت کند، می تواند آسیب قابل توجهی به اجزای دستگاه وارد کند.

موتور

اشاره کردیم که سر چاپگر باید روی کاغذ حرکت کند تا فرآیند چاپ انجام شود. برای حرکت دادن سر روی کاغذ، سیستم هد توسط یک تسمه به یک موتور پله ای متصل می شود و پس از حرکت این موتور تسمه، سر در امتداد کاغذ حرکت می کند.

تثبیت کننده Ba

سیستم هد علاوه بر استپر موتور به یک میله تثبیت کننده نیاز دارد تا سر را روی کاغذ حرکت دهد. این میله برای اطمینان از پایداری و مقاومت هد هنگام حرکت روی کاغذ استفاده می شود.

دستگاه تغذیه کاغذ

چاپگرها قابلیت های مختلفی دارند، برخی از سینی کاغذ برای تغذیه کاغذ و برخی مدل ها از قابلیت تغذیه خودکار استفاده می کنند. موتور تغذیه کاغذ با حرکت دادن یک سری غلتک، کاغذ را به سمت چاپگر حرکت می دهد.

فرآیند چاپ روی چاپگر جوهر افشان چگونه است؟

در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه روی چاپگر جوهرافشان چاپ کنید. پس از فشار دادن دکمه چاپ روی چاپگر، اقدامات مختلفی برای انجام این فرآیند بر روی دستگاه ها انجام می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پس از فشار دادن دکمه چاپ، اطلاعات سیستم و رایانه به چاپگر می رسد. در این مرحله، درایور چاپگر داده ها را از رایانه دریافت کرده و برای چاپگر ترجمه می کند.

پس از اینکه درایور اطلاعات را ترجمه کرد، این برنامه تأیید می کند که چاپگر آماده استفاده است و سپس این اطلاعات را از طریق پورت به چاپگر می دهد.

چاپگر جوهر افشان این اطلاعات را دریافت می کند و سپس آن را در یک بافر ذخیره می کند. مقدار حافظه بافر بستگی به نوع چاپگر دارد.

اگر چاپگر برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، دستگاه به طور خودکار هد چاپ را قبل از شروع فرآیند چاپ تمیز می کند. وقتی این دوره شش به پایان رسید، چاپگر شروع به چاپ می کند.

یک موتور پله ای برای تغذیه کاغذ و حرکت غلتک ها طراحی شده است. همانطور که غلطک ها حرکت می کنند، کاغذ از مخزن سینی یا (فیدر) به داخل چاپگر کشیده می شود. تسمه توسط یک موتور پله ای در امتداد صفحه اصلی حرکت می کند. با حرکت استپر موتور، سوزن های نازل جوهر را روی کاغذ پخش می کنند.

در هر مرحله از تزریق جوهر، یک قطره بزرگ روی کاغذ قرار می گیرد و کاغذ کمتر از یک اینچ به سمت جلو کشیده می شود. این روند تا زمانی که چاپ صفحه کامل شود تکرار می شود.

سرعت چاپ از چاپگری به چاپگر دیگر متفاوت است و برای اندازه گیری آن از واحدی به نام ppm استفاده می کنند که سرعت چاپ یا تعداد صفحات در دقیقه است. این گروه برای چاپگرهای مختلف متفاوت است و به مدل چاپگر، رنگ یا چاپگر چندکاره بستگی دارد.

مشخصات چاپگرهای جوهر افشان

هنگامی که برای خرید چاپگر به فروشگاه می روید، پس از پرس و جو متوجه می شوید که چاپگرهای جوهر افشان ارزان تر از چاپگرهای لیزری هستند.

یک چاپگر جوهر افشان ارزان قیمت اغلب سبک و کوچک است. شما می توانید از چاپگر جوهر افشان ارزان قیمت برای مصارف خانگی یا مشاغل کوچک استفاده کنید. زیرا به راحتی می توانید آن را روی میز قرار دهید یا حرکت دهید.

سرعت چاپ در پرینترهای جوهرافشان بسته به نوع و مدل دستگاه متفاوت است. به عنوان مثال، در یک چاپگر جوهرافشان استاندارد، این سرعت برای چاپ رنگی به 11 صفحه در دقیقه و برای چاپ سیاه و سفید به 13 صفحه در دقیقه می رسد.

اگر به دنبال چاپگری برای چاپ عکس و گرافیک هستید، همه فروشندگان چاپگرهای جوهرافشان را توصیه می کنند.

معایب پرینترهای جوهر افشان

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که پرینتر جوهرافشان از مجموعه سه رنگ و کارتریج چاپ مشکی استفاده می کنند. ترکیب کارتریج ها با یکدیگر زمان زیادی می برد و همین عامل سرعت چاپ چاپگرهای جوهرافشان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

درست است که قیمت چاپگر بسیار پایین است اما این قیمت پایین شامل مواد مصرفی چاپگر و ملزومات آن نمی شود. کارتریج های جوهر افشان بسیار گران هستند و عملکرد و طول عمر پایینی دارند. علاوه بر گران بودن، کارتریج های جوهر قابل شارژ نیستند و باید تعویض شوند.

لطفا توجه داشته باشید که اگر چاپگر برای مدت طولانی استفاده نشود، کارتریج های استفاده شده خشک شده و غیر قابل استفاده می شوند. از این گذشته، کارتریج ها مانند هر دستگاهی دارای تاریخ انقضا هستند و پس از آن دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد. نه تنها کارتریج خشک می شود، بلکه عدم استفاده از چاپگر به هد دستگاه آسیب می رساند و بر روند چاپ تاثیر می گذارد.

اگر طول عمر و عملکرد پرینترها را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که هزینه دفع این پرینترها با توجه به این دو عامل بسیار بالا بوده و قطعات زیر به کار رفته در این دستگاه گران هستند. دانستن مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.